Rabu, 28 Januari 2009

ISKANDAR MALAYSIA (BHGN. 2) : JAZLAN AKAN PANTAU

Nur Jazlan memaklumkan bahawa Umno Bahagian Pulai akan menubuhkan Jawatankuasa Pembangunan dan Pemantauan Iskandar Malaysia sebagai salah satu langkah membantu kerajaan khususnya, Pihak Berkuasa Wilayah Pembangunan Iskandar (IRDA) dalam memberikan penjelasan kepada masyarakat setempat.

Diharap Nur Jazlan dapat juga menerangkan kepada masyarakat setempat dengan lebih terperinci mengenai perkara berikut :-
  1. Dibawah akta IRDA (section 50) menyebut "tiada tindakan guaman, pendakwaan dan prosiding yang boleh diambil terhadap Perdana Menteri dan IRDA"Peruntukan ini memberi perlindungan dan kekebalan kepada Perdana Menteri dan IRDA jika sesuatu berlaku kepada WPI....". Peruntukan in juga jelas bercanggah dengan Bahagian II, Artikel 8(1) Perlembagaan Malaysia yang menyebut "Semua orang mempunyai hak yang sama disisi undang2....". Kenapa perlu IRDA dan PM diberikan pengecualian tindakan undang2 sedangkan pihak inilah sepatutnya yang bertanggungjawab penuh terhadap projek pembangunan ini. Jika sesuatu yang tidak baik berlaku terhadap pembangunan WPI, siapakah yang harus dipersalahkan... Adakah Rakyat Johor yang harus dipersalahkan ???
  2. Pengecualian Bayaran Cukai Korporat 28% selama 10 tahun. Tawaran ini sangat lumayan dan tidak pernah berlaku dalam sejarah negara. Ini bermakna Malaysia akan kehilangan pendapatan dari cukai tersebut selama 10 tahun.
  3. Pengambilan pekerja asing tanpa had. Bermakna majikan dibenarkan mengambil 100% pekerja asing untuk semua jawatan. Bermakna syarikat pelabur boleh mengambil pekerja asing dari jawatan Pengawal Keselamatan hingga ke jawatan CEO. Ini sama sekali akan mengecilkan peluang anak2 tempatan mendapat menafaat pembangunan ini.
  4. Pengecualian Dari Peraturan (FIC) Foreign Investment Committee yang mana syarat 30% Pemilikan Ekuiti Melayu & Bumiputera dihapuskan. Sepatutnya kerajaan mengambil kesempatan ini untuk mensasarkan 30% pegangan ekuiti orang melayu. Ini jelas melanggar DEB yang mana DEB ini sering menjadi modal politik murahan UMNO.
Jika Nur Jazlan mengatakan bahawa umno Pulai akan memantau Pembangunan WPI ini disamping memberi penerangan kepada masyarakat, kami AMK Johor akan memantau penerangan umno Pulai berhubung perkara ini demi memastikan masyarakat mendapat penerangan yang tepat lagi betul bukannya penerangan yang telah diputarbelitkan. AMK Johor juga akan menubuhkan Jawatankuasa Khas yang terdiri dari golongan profesional bagi meneliti kelemahan perjanjian dan tawaran kerajaan kepada pelabur di WPI ini. Sesungguhnya AMK Johor tidak rela sebahagian tanah di Negeri Johor ini jatuh ke tangan pelabur atau pihak mana sekalipun akibat kelemahan dan kebebalan pemimpin umno/bn sepertimana terlepasnya Pulau Batu Putih kepada Kerajaan Singapura.

WPI (Bhgn. III) akan menyusul nanti......

Tiada ulasan: