Khamis, 8 Januari 2009

SIAPA YB SIAPA RAKYAT

Pagi tadi sebelum pegi kerja sempat jugak kawan tengok Bernama TV Saluran 502 Astro, rancangan Hello Malaysia yang mana Pengacara dia Dahlan Ma'mor bekas pengacara TV3 dan ahli panel dia bekas exco negeri kedah dan Kadir Jasin.
Kawan amat tertarik dengan satu kenyataan Kadir Jasin yang mana menyebut "Dalam majlis tertentu kita akan melihat YB yang dipilih rakyat duduk di kerusi empuk manakala rakyat duduk di kerusi plastik, bukan ke sepatutnya rakyat duduk di kerusi empuk tu dan YB ni duduk di kerusi plastik sebabnya rakyat yang melantik/memilih YB ni". Betul ke......????
Mari kita fikir sejenak, kenapa kita melantik/memilih individu tersebut sebagai wakil rakyat? Apa fungsi wakil rakyat? YB kena bertemu rakyat untuk mengetahui masalah rakyat yang diwakilinya atau rakyat kena berjumpa dengan YB menceritakan masalahnya?
Kita tengok kekadang baru sepenggal jadi YB dah tukar kereta, rumah dan ada 2 3 buah stesen minyak, ada berpuluh-puluh lori (kalau sebelum jadi YB ni bisnes dia ada 5 6 buah lori je), nombor pendaftaran kereta pun special dan macam2 lagi lah. Kira taraf hidup pun dah berubah semenjak jadi YB nie.... tapi apa cerita dengan rakyat yang memilih/melantik YB nie wakil rakyat mereka... Yang mana susah akan terus susah... tidak dibela. Cuma nanti bila dekat hari perayaan barulah YB nie dtg hulur bantuan. Lepas tu hilang lagi.... Penduduk yang miskin nie menghitung hari lagi bilakah hari perayaan akan datang.....

Harap-harap YB Pakatan Rakyat tak le macam nie... Kesian la kat rakyat nie..

Tiada ulasan: