Rabu, 12 November 2008

KEMAHIRAN MENANGANI ISU MINYAK SAWIT

Ketika ini hampir semua pengusaha ladang sawit terutama peneroka Felda mengalami tsunami kejatuhan ekonomi . Jika pada sebelum ini harga jualan mencecah RM 800.00 setan sekarang nilainya sekitar RM160.00-180.00.
Malah ada kilang tidak mahu mengambil buah sawit walau dijual RM100.00. Ia disebabkan kilang sawit tidak sempat memproses dan alasan kurang permintaan. Kemewahan pada 10 ekar ladang pernah mencecah sehingga RM8,000.00 sebulan, kini ada yang mendapat RM700.00 sahaja.
Najib Tun Razak dua minggu lepas seperti mengaku sebagai Tuhan apabila 'memberi jaminan' pendapatan peneroka Felda tidak kurang dari RM1000.00. Kini Najib dengan anggannya sebagai Perdana Menteri terbaik di Malaysia mencatur eonomi . Azallina Othman Said dan Syed Hamid Albar yang awal tahun ini rajin memderma kepada peneroka Felda di sekitar Kota Tinggi kini seperti enggan balik ke kawasannya bagi menyelesaikan pengundinya yang majorotinya peneroka Felda sawit.

AMK Johor menunggu Najib Tun Razak membuktikan jaminannya bahawa pendapatan peneroka Felda melebihi RM1000.00 sebulan. Atau mungkin Najib Tun Razak pernah menuntut ilmu Ayah Pin yang mengaku Kerajaan dari Langit, menipu rakyat untuk kepentingan peribadi. Allahulambisaw.

Tiada ulasan: