Jumaat, 27 Februari 2009

Pandangan Isu Matematik dan Sains

Saudara yang berkhidmat untuk negara,Besar harapan saya agar pandangan ini dapat difikirkan dengan hati terbuka saudara.Apa kah tidak, lebih wajar pelajaran matematik dan sains diajar di sekolah rendah dan menengah di negara ini dalam dwi-bahasa?Ajarkan pelajaran-pelajaran tersebut dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris.
Anak anak kita akan lebih mengerti apa itu matematik dan apa itu sains untuk teruskan hidup yang bermutu tinggi.Kita mesti terima hakikat bahawa dua mata pelajaran tersebut berperanan besar untuk meningkatkan kualiti hidup rakyat.Ini akan seterusnya meningkatkan martabat negara.Mengapa dwi bahasa akan lebih berkesan?
Saudara tentu tahu bermacam macam kelebihan yang ada dengan mengambillangkah yang saya maksudkan ini.Saudara fikirkan lah sendiri.Saya sangat yakin bahawa apabila pelajaran pelajaran ini diajar dalam dua bahasa, pemahaman nya akan meningkat dan lebih mudah untuk anak anak kita megetahui apa yang sedang mereka pelajari.
Kemungkinan besar ini akan buat mereka lebih minat untuk mempelajari nya. Lagi pun mereka akan mengulang kaji perkara yang sama, cuma dalam lain bahasa saja.Ingatan mereka akan bertambah kuat dalam mata pelajaran tersebut.Hentikan lah kelakuan yang mempolitikkan pendidikkan anak anak kita oleh mereka yang tidak tahu tanggung jawab.
Apabila pelajar pelajar tiba masa untuk ke institusi pelajaran tinggi, mereka boleh lah pilih bahasa yang mereka suka untuk teruskan pelajaran.
Saya akui ini melibatkan kos dan kekurangan tenaga pengajar..Untuk atasi perkara ini, saya berpendapat bahawa pelajaran seperti sejarah dan kajian tempatan atau mana mana pelajaran seumpama nya yang perlu berkorban, demi martabat negara, boleh dihentikan terus atau buat sementara .Apa apa mata pelajaran yang intinya boleh disama dengan inti inti buku cerita boleh dibaca sendiri oleh pelajar pelajar sebagai hobi atau penambahan pengetahuan sendiri. Tidak perlu dijadikan sebahagian daripada sukatan mata pelajaran sekolah.
Tenaga pengajar yang berkaitan dengan pelajaran yang dihentikan boleh lah diserapkan untuk mengajar matematik dan sains kerana mereka hanya membuat alih bahasa dari Bahasa Melayu ke Bahasa Inggeris atau sebaliknya, mengikut kemahiran bahasa tiap individu tenaga pengajar yang terlibat.Satu kelas diajar dalam bahasa Melayu oleh seorang guru dan satu kelas kemudian diajar dalam bahasa Inggeris oleh guru lain.
Jika seorang guru itu mahir dalam kedua dua bahasa misalannya,mungkin beliau dapat mengajar satu sessi kelas sains dalam Bahasa Melayu dan satu sessi yang lain dalam Bahasa Inggeris.Jika kita mahu menjadi negara maju, rakyat mesti mempunyai pengetahuan yang tinggi dalam matematik dan sains selain daripada mata pelajaran penting yang lain seperti ilmu keagamaan.Ajar lah matematik dan sains dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris!

Ikhlas dari:
seinmal 1954

Tiada ulasan: