Isnin, 20 April 2009

Penanti , Sautu Penantian Yang Memeritkan

Sejak Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) menjejaki Parlimaen Permatang Pauh awal 80'an. Majoriti pengundi di parlimen itu bagaikan telah dipukau dengan ketokohan DSAI . Sehinggakan seorang tahfiz terpaksa menendang peti undi kerana tidak tahan badi DSAI. Kini penduduk Permatang Pauh khususnya di DUN Penanti bakal dihadangkan juadah enak untuk disantap.
Walaupun spekulasi ada mengatakan DSAI mungkin akan meringkuk dipenjara lagi dalam masa terdekat kerana bimbangkan PRU 13. Mungkin juga DSAI akan mengeluarkan ATOM pertamanya untuk menangkis politik kotor BN bagi menutup aib kematian Altantuya. BN-Umno pasti gundah dengan percaturan DSAI ini untuk sautu perlawanan rally yang panjang. Mungkin ia berlarutan sehingga PRU ke 13 nanti.
Bukan sahaja BN-Umno kepenatan, malah Pakatan Rayat juga telah hilang suara bersorak kemenangan demi kemenangan.
Persoalan ADUN itu letak jawatan, meninggal dunia atau hilang kelayakan sebagai ADUN. Rally ini amat meletihkan BN-Umno. Apa juga strategi BN kini memperlihatkan BN begitu tumpul. Tetapi kekalahan di Batang Ai dengan majoriti yang besar memperlihatkan motivasi kepada BN. Politik kini bukan berpandukan sejarah lagi, strategi gempur dan bunuh menjadi taruhan.

Tiada ulasan: